Μεταφορικά έργα 69 εκατομμυρίων ευρώ για το νομό Θεσσαλονίκης ενέκρινε ο Γενικός Γραμματέας της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, Γεώργιος Τσιότρας. Πρόκειται για έργα βελτίωσης του οδικού, σιδηροδρομικού και λιμενικού δικτύου, που θα χρηματοδοτηθούν από το Περιφερειακό Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Κεντρικής Μακεδονίας, στο πλαίσιο του μέτρου 1.6 που αφορά στη «Διαμόρφωση της Θεσσαλονίκης σε Διεθνή Μεταφορικό Κόμβο και Θαλάσσια Πύλη των Βαλκανίων».
Η πρόσκληση για την υποβολή προτάσεων από τους τελικούς δικαιούχους ήδη είναι ενεργή και η προθεσμία λήγει στις 29 Δεκεμβρίου 2005. Δυνητικοί τελικοί δικαιούχοι, που καλούνται να υποβάλουν τις προτάσεις τους είναι η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας (οδικά έργα), η Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Θεσσαλονίκης (οδικά έργα), η «Εγνατία Οδός ΑΕ» (οδικά έργα), ο Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης (λιμενικά έργα), ο ΟΣΕ (σιδηροδρομικά έργα) και η «Εργα ΟΣΕ ΑΕ» (σιδηροδρομικά έργα).
Οι προτάσεις που θα επιλεγούν προς ένταξη στο μέτρο 1.6 θα χρηματοδοτηθούν κατά 25% από εθνικούς πόρους και κατά 75 % από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης.
Η κατανομή των 69 εκ. ευρώ έχει προσδιοριστεί ως εξής :
Δράσεις οδικού μεταφορικού δικτύου: 10.700.000 ευρώ
Δράσεις σιδηροδρομικού μεταφορικού δικτύου: 50.300.000 ευρώ
Δράσεις λιμενικού μεταφορικού δικτύου (της χερσαίας ζώνης συμπεριλαμβανομένης): 8.000.000 ευρώ.
Όπως δήλωσε ο Γενικός Γραμματέας της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, Γεώργιος Τσιότρας, «οι προτάσεις που θα υποβληθούν θα πρέπει να συμβάλουν στους στόχους του μέτρου 1.6 για τη ‘Διαμόρφωση της Θεσσαλονίκης σε Διεθνή Μεταφορικό Κόμβο και Θαλάσσια Πύλη των Βαλκανίων’. Με τα έργα που θα χρηματοδοτηθούν στοχεύουμε στη βελτίωση των οδικών υποδομών, με κατασκευή έργων οδοποιίας (αυτοκινητόδρομοι, εθνικοί οδοί, κατασκευή κόμβων κλπ.), με σκοπό την ασφαλέστερη και ανετότερη πρόσβαση αλλά και παράκαμψη του ‘κόμβου’ της Θεσσαλονίκης. Επίσης αποσκοπούμε στη βελτίωση των σιδηροδρομικών υποδομών, με κατασκευή σιδηροδρομικών έργων (υποδομές, μέτρα λήψης προστασίας κλπ.), με σκοπό τη βελτίωση του επιπέδου λειτουργίας του σιδηροδρόμου στην περιοχή του ‘κόμβου’ της Θεσσαλονίκης, εξυπηρετώντας το τοπικό οδικό δίκτυο και αναβαθμίζοντας την άνετη και ασφαλή πρόσβαση προς τον Κεντρικό Σιδηροδρομικό Σταθμό. Τέλος με τα λιμενικά έργα στοχεύουμε στη βελτίωση των λιμενικών εγκαταστάσεων, για την εξασφάλιση άρτιας υποδομής του λιμανιού της Θεσσαλονίκης αναφορικά με όλες τις παραμέτρους λειτουργίας του. Υπενθυμίζω ότι στις 5 Μαΐου είχαμε ανακοινώσει και την αντίστοιχη πρόσκληση υποβολής προτάσεων για τη συμπλήρωση και βελτίωση του μεταφορικού δικτύου στο σύνολο της Κεντρικής Μακεδονίας (μέτρο 3.1), την οποία χρηματοδοτούμε με 119 εκ. ευρώ και η προθεσμία της είναι μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2005. Είναι σαφές ότι υπάρχει ένα σημαντικό έλλειμμα στις μεταφορικές υποδομές και μια σειρά αιτημάτων από τις τοπικές κοινωνίες στην Κεντρική Μακεδονία για σύγχρονα έργα μεταφορών, δεδομένου ότι η περιοχή μας είναι κομβικό σημείο του δικτύου όλης της Βαλκανικής και της Νοτιοανατολικής Ευρώπης. Με τις παρεμβάσεις μας αυτές θα κατορθώσουμε να αλλάξουμε τη σημερινή εικόνα και κυρίως να ικανοποιήσουμε χρόνια αιτήματα των πολιτών για αξιοπρεπείς και ευρωπαϊκές οδικές, σιδηροδρομικές και λιμενικές συνδέσεις. Ειδικά για τη Θεσσαλονίκη, που αντιμετωπίζει αφενός συσσωρευμένα προβλήματα ελλιπών υποδομών και αφετέρου την πρόκληση του μητροπολιτικού κέντρου της ευρύτερης περιοχής, με τη μετατροπή της σε διεθνή μεταφορικό κόμβο και θαλάσσια πύλη, τα κονδύλια που δίνονται μέσω του ΠΕΠ είναι πολύ σημαντικά. Οι φορείς έχουν ήδη αρκετές προτάσεις που πληρούν τα κριτήρια ένταξής τους για χρηματοδότηση, τις οποίες θα καταθέσουν, θα τις αξιολογήσουμε και θα τις υλοποιήσουμε. Η συνεργασία είναι δεδομένη, όπως και η βούληση για να καλύψουμε τα κενά δεκαετιών. Σήμερα έχουμε και τους διασφαλισμένους πόρους για να υλοποιήσουμε τους στόχους μας, με γνώμονα πάντοτε την εξυπηρέτηση του πολίτη, ο οποίος σε αυτό το νομό δικαιούται καλύτερες και περισσότερες υποδομές, πιο ποιοτικές συνθήκες μετακινήσεων και σημαντικά αναπτυξιακά έργα».