pepkm logo
pepkm logo
 
none
box_t_l_c Δελτία τύπου box_t_r_c
none
Ομιλία Γ.Γ. στη συνέντευξη τύπου της Περιφέρειας για τη Philoxenia 2004 (04/11/2004)
Κυρίες και Κύριοι,


Με την ευκαιρία της έναρξης της 20ης Έκθεσης Τουρισμού ΦΙΛΟΞΕΝΙΑ 2004, θα ήθελα να σας ευχαριστήσω για την ανταπόκρισή σας στην πρόσκληση μου, προκειμένου να σας παρουσιάσω το τουριστικό προφίλ των περιοχών της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας.
Πρωτίστως θα ήθελα να τονίσω την μεγάλη σημασία που δίνουμε στην διοργάνωση της Έκθεσης Τουρισμού ΦΙΛΟΞΕΝΙΑ, που ενώ σε άλλες χώρες όπως για παράδειγμα η Γερμανία και η Αγγλία έχουν αναδείξει τις εκθέσεις τουρισμού του Βερολίνου, Travel World Market του Λονδίνου σε πραγματικά διεθνή χρηματιστήρια του τουρισμού, η ΦΙΛΟΞΕΝΙΑ προσπαθεί να γίνει τόπος προβολής όλων των τουριστικών προορισμών της Ελλάδας, και τόπος συνάντησης των ελλήνων και ξένων επαγγελματιών του τουρισμού. Ο προσανατολισμός της είναι τόσο η εσωτερική αγορά όσο και οι Βαλκανικές χώρες, οι χώρες της Ανατολικής Ευρώπης, οι Παραευξείνιες χώρες, οι χώρες της Ν.Α. Μεσογείου και νέες αγορές, όπως αυτή της Κίνας. Φέτος προγραμματίζεται ένα ειδικό αφιέρωμα στην Κίνα με τη διοργάνωση από τη διεθνή εφημερίδα International Herald Tribune ενός ελληνοκινεζικού φόρουμ των Υπουργείων Τουρισμού Ελλάδας και Κίνας, του ΕΟΤ και της Helexpo, με θέμα "Ολυμπιακή Γέφυρα", με την επίσκεψη επιλεγμένων Κινέζων εμπορικών επισκεπτών. Πρόκειται για μια τεράστια αγορά της Κίνας και ο τουρισμός της Ελλάδας αλλά και της περιοχής μας προσδοκά σε βάθος χρόνου μεγάλα οφέλη από την αγορά αυτή.


Η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας συμμετέχει στην 20η ΦΙΛΟΞΕΝΙΑ μαζί με όλες τις Νομαρχίες της ζώνης ευθύνης της (Θεσσαλονίκης, Χαλκιδικής, Πιερίας, Ημαθίας, Πέλλας, Κιλκίς, Σερρών) σε ένα ενιαίο χώρο 200 τ.μ. στο Περίπτερο 16 - stand 14, όπου και σας προσκαλώ να μας επισκεφθείτε. Η συμμετοχή μας στην 20η ΦΙΛΟΞΕΝΙΑ 2004 εντάσσεται στο πλαίσιο του ΠΕΠ μέτρο 3.5 που περιλαμβάνει ένα ΟΛΟΚΛΗΡΩΜΕΝΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΉΣ ΠΡΟΒΟΛΗΣ ΤΗΣ Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας και για τα έτη 2004 και 2005, έχει έναν προϋπολογισμό 1,32 εκατομμύρια € και περιλαμβάνει:

->
* Τη συμμετοχή μας σε 11 τουριστικές εκθέσεις στο εξωτερικό και εσωτερικό με μια σειρά WORKSHOP και Συνεντεύξεις Τύπου.
* Την εκτύπωση έντυπου υλικού της Περιφέρεια (1 γενικό και 5 θεματικά) εναλλακτικών μορφών τουρισμού (συνεδριακού, πολιτιστικού, θρησκευτικού, ορεινού-οικολογικού, αθλητικού) σε 10 γλώσσες.
* Την εκτύπωση χάρτη Θεσσαλονίκης.
* Την εκτύπωση τουριστικού χάρτη της Περιφέρειας.
* 7 αφίσες από 1 θέμα για κάθε Νομό.
* Τη διαφημιστική καταχώρηση της Περιφέρεια σε τουριστικά έντυπα και τουριστικό τύπο του εξωτερικού και εσωτερικού: με 34 καταχωρήσεις σε 17 τουριστικά έντυπα στην Ελλάδα και με 56 καταχωρήσεις σε 28 τουριστικά έντυπα και εφημερίδες σε 18 χώρες στο εξωτερικό.
* Την πρόσκληση 65 δημοσιογράφων από 8 χώρες του εξωτερικού.
* Και ένα Φωτογραφικό Αρχείο με θέματα των 7 Νομών, από 190 slides και 20 αεροφωτογραφίες, το οποίο θα αποτελέσει απαραίτητο εργαλείο για όλους μας στην εκτύπωση νέων φυλλαδίων στο μέλλον.
<-

Όπως για όλη τη χώρα ο Τουρισμός θεωρείται η σημαντικότερη οικονομική δραστηριότητα, έτσι και για την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας που συγκεντρώνει περίπου το 9 % του συνολικού ξενοδοχειακού δυναμικού της χώρας και το 8 % περίπου της συνολικής τουριστικής κίνησης, αποτελεί έναν εξαιρετικά σημαντικό τομέα της οικονομίας της. Συνολικά διαθέτει ένα ξενοδοχειακό δυναμικό 1.035 μονάδων με 71.820 κλίνες.

->
* Ο νομός Χαλκιδικής είναι ο πλέον τουριστικά ανεπτυγμένος νομός της Περιφέρειας και συγχρόνως ο τέταρτος καθιερωμένος τουριστικός προορισμός της Ελλάδας μετά την Κρήτη, την Ρόδο και την Κέρκυρα και διαθέτει το 54,60 % του ξενοδοχειακού δυναμικού σε κλίνες της Περιφέρειας, με 477 ξενοδοχειακές μονάδες και 39.237 κλίνες.

* Ο νομός Πιερίας διαθέτει 340 ξενοδοχειακές μονάδες με 16.312 κλίνες.

* Ο νομός Θεσσαλονίκης διαθέτει 122 ξενοδοχειακές μονάδες με 12.100 κλίνες.

* Οι υπόλοιποι νομοί συγκεντρώνουν το 10 % περίπου των ξενοδοχείων και το 6 % του συνόλου των κλινών της Περιφέρειας.
<-

Η Περιφέρεια διαθέτει επίσης 91 οργανωμένα campings χωρητικότητας 32.031 ατόμων καθώς και 60.000 κλίνες σε ενοικιαζόμενα δωμάτια και διαμερίσματα.

Το έτος 2003 επισκέφθηκαν την περιοχή μας περίπου 1.100.000 αλλοδαποί τουρίστες, εκ των οποίων 450.000 περίπου αφίχθησαν με πτήσεις charter μέσω του αερολιμένα Μακεδονία της Θεσσαλονίκης και οι υπόλοιποι με τακτικές πτήσεις αλλά και οδικά με τουριστικά λεωφορεία και Ι.Χ. αυτοκίνητα.

Από τους μαζικά διακινούμενους με αεροπλάνο αλλοδαπούς τουρίστες 70% περίπου κατευθύνεται προς Χαλκιδική, 15 % περίπου προς Πιερία και το υπόλοιπο ποσοστό προς Θεσσαλονίκη και αλλού ενώ από τους οδικώς αφικνούμενους τουρίστες 25 % έχει ως προορισμό την Χαλκιδική και 75 % έχει ως προορισμό τα παράλια της Πιερίας και της Θεσσαλονίκης.

Η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας παρουσιάζει ένα μεγάλο συγκριτικό πλεονέκτημα για την ανάπτυξη του τουρισμού λόγω της πολυμορφίας του τοπίου, του πολιτιστικού της πλούτου και των αξιόλογων φυσικών πόρων που διαθέτει.

Το μεγάλο ανάπτυγμα των ακτών που καταλαμβάνει (560 χλμ. στην Χαλκιδική, 80 χλμ. στην Πιερία και άλλα τόσα στην Θεσσαλονίκη) στήριξε και θα συνεχίζει να στηρίζει το τουριστικό μοντέλο ήλιος-θάλασσα.

Όμως η πλειάδα των τουριστικών πόρων της Περιφέρειας, με την σωστή αξιοποίησή τους και σύμφωνα με τους στόχους που θέτει η Τουριστική Πολιτική του Υπουργείου Τουριστικής Ανάπτυξης, προσφέρεται για ανάπτυξη όλων των εναλλακτικών μορφών τουρισμού όπως: αγροτοτουρισμός, οικολογικός, ορεινός, αθλητικός, θαλάσσιος, golf, θεραπευτικός, συνεδριακός πολιτιστικός, θρησκευτικός, τουρισμός υγείας, τουρισμός πόλεων κ.α.

Σας αναφέρω εν συντομία τους αξιολογότερους τουριστικούς πόρους της περιοχής όπου μπορούν να ευδοκιμήσουν όλες οι εναλλακτικές μορφές τουρισμού που προανέφερα και να καλύψουν τα ενδιαφέροντα κάθε ξένου και ντόπιου τουρίστα:

->
* ΣΥΝΕΔΡΙΑΚΑ ΚΕΝΤΡΑ: ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ, ΧΑΛΚΙΔΙΚΗ, ΒΕΡΟΙΑ, ΠΙΕΡΙΑ και αλλού.
* ΜΑΡΙΝΕΣ: ΑΡΕΤΣΟΥ Θεσσαλονίκης, PORTO CARRAS και ΣΑΝΗ στη Χαλκιδική.
* GOLF στο PORTO CARRAS.
* ΧΙΟΝΟΔΡΟΜΙΚΑ ΚΕΝΤΡΑ: ΣΕΛΙ στη Βέροια, ΤΡΙΑ-ΠΕΝΤΕ ΠΗΓΑΔΙΑ στην Νάουσα, ΚΑΪΜΑΚΤΣΑΛΑΝ (Ορος Βόρας) στην Έδεσσα, ΛΑΪΛΙΑ στις Σέρρες, ΕΛΑΤΟΧΩΡΙ στην Πιερία.
* ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟΙ ΧΩΡΟΙ: ΠΕΛΛΑ, ΒΕΡΓΙΝΑ, ΔΙΟΝ, ΛΕΥΚΑΔΙΑ, ΟΛΥΝΘΟΣ, ΣΤΑΓΕΙΡΑ και αναρίθμητος μουσειακός πλούτος.
* ΥΔΡΟΘΕΡΑΠΕΥΤΗΡΙΑ: Ν. ΑΠΟΛΛΩΝΙΑ, ΛΑΓΚΑΔΑΣ, ΘΕΡΜΗ, ΑΡΙΔΑΙΑ, ΑΓ. ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ, ΣΙΔΗΡΟΚΑΣΤΡΟ, ΝΙΓΡΙΤΑ, ΠΙΚΡΟΛΙΜΝΗ.
* ΣΠΗΛΑΙΑ: ΠΕΤΡΑΛΩΝΑ, ΑΛΙΣΤΡΑΤΗ, ΑΓ. ΓΕΩΡΓΙΟΣ - ΚΙΛΚΙΣ.
* ΛΙΜΝΕΣ: ΚΕΡΚΙΝΗ, ΒΕΓΟΡΙΤΙΔΑ, ΔΟΪΡΑΝΗ, ΒΟΛΒΗ.
* ΕΘΝΙΚΟΙ ΔΡΥΜΟΙ: ΟΛΥΜΠΟΣ.
* ΟΡΕΙΝΟΙ ΟΓΚΟΙ: ΧΟΛΟΜΩΝΤΑΣ, ΠΙΕΡΙΑ, ΒΕΡΜΙΟ, ΠΑΪΚΟ, ΜΠΕΛΛΕΣ κλπ.
* ΕΚΚΛΗΣΙΕΣ-ΜΟΝΑΣΤΗΡΙΑ: ΑΓΙΟ ΟΡΟΣ, ΒΥΖΑΝΤΙΝΕΣ ΕΚΚΛΗΣΙΕΣ, ΤΑ ΒΗΜΑΤΑ ΤΟΥ ΑΠΟΣΤΟΛΟΥ ΠΑΥΛΟΥ.
* ΓΑΣΤΡΟΝΟΜΙΑ: ΕΣΤΙΑΤΟΡΙΑ ΚΑΙ ΤΑΒΕΡΝΕΣ με την ιδιαίτερη τοπική κουζίνα στην πόλη της Θεσσαλονίκης και όλη την περιφέρεια.
* ΑΓΟΡΑ: Πόλη της Θεσσαλονίκης καθώς και σε κάθε πόλη των υπολοίπων νομών.
* ΟΙ ΔΡΟΜΟΙ ΤΟΥ ΚΡΑΣΙΟΥ.
* ΕΚΘΕΣΕΙΑΚΟ ΚΕΝΤΡΟ HELEXPO-ΔΕΘ.
* ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΕΣ ΔΙΟΡΓΑΝΩΣΕΙΣ: ΔΙΕΘΝΕΣ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ και ΔΗΜΗΤΡΙΑ στην Θεσσαλονίκη, ΣΚΗΝΕΣ ΘΕΑΤΡΟΥ, ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΚΑΙ ΔΙΑΣΚΕΔΑΣΗΣ, ΜΟΥΣΕΙΑ ΤΕΧΝΗΣ κ.α.
<-

Γνωρίζουμε πολύ καλά ότι για να πετύχουμε μια σωστή τουριστική ανάπτυξη στην περιοχή μας που διαθέτει όλον αυτόν τον πλούτο που αναφέρθηκε πρέπει να γίνουν πολλά. Παράλληλα με την επίλυση των προβλημάτων σε βασικά έργα υποδομών, συγκοινωνιακά δίκτυα, δίκτυα υδροδοτικά και αποχετεύσεων, έργα σχετικά με την προστασία του περιβάλλοντος, για τα περισσότερα από τα οποία η Πολιτεία (Κεντρική Διοίκηση, Περιφέρεια, Νομαρχίες) δρομολογεί την λύση τους μέσω του Γ΄ΚΠΣ, πρέπει να γίνουν και μία σειρά έργων ειδικής τουριστικής υποδομής όπως GOLF, ΜΑΡΙΝΕΣ, ΥΔΡΟΘΕΡΑΠΕΥΤΗΡΙΑ, ΚΕΝΤΡΑ ΘΑΛΑΣΣΟΘΕΡΑΠΕΙΑΣ, ΑΘΛΗΤΙΚΑ ΚΕΝΤΡΑ κλπ. για να εμπλουτιστεί το τουριστικό προϊόν.

->
* Όμως είναι επιβεβλημένη και μια μεγάλη στροφή στον ποιοτικό τουρισμό με την αναβάθμιση των παρεχομένων υπηρεσιών όχι μόνο στις ξενοδοχειακές εγκαταστάσεις αλλά και στα καταστήματα που δέχονται τουρίστες (ταβέρνες, εστιατόρια, τουριστικά γραφεία, καταστήματα πώλησης ειδών λαϊκής τέχνης καθώς και τα τουριστικά λεωφορεία και τα rent-a-car). Πρέπει να αναφερθεί ότι τελευταία δημιουργήθηκαν αρκετές νέες ξενοδοχειακές μονάδες και πάρα πολλές μονάδες σε όλη την Περιφέρεια έχουν εκσυγχρονισθεί και ανακαινισθεί ριζικά, όπου το επίπεδο των υπηρεσιών που παρέχονται κρίνεται πάρα πολύ ικανοποιητικό, όμως δεν συμβαίνει το ίδιο με όλες τις μονάδες όπως και με τα περισσότερα βοηθητικά καταλύματα και τα campings ή τα καταλύματα υγειονομικού ενδιαφέροντος.

* Θα πρέπει επίσης να αποκτηθεί από όλους τους εμπλεκόμενους στον τουρισμό η τουριστική συνείδηση.

* Θα πρέπει να γίνει η εισαγωγή των νέων τεχνολογιών και καινοτομικών πρακτικών στις τουριστικές επιχειρήσεις που δεν το έχουν πετύχει ακόμη.

* Τέλος θα πρέπει να γίνει απεξάρτηση από τον μαζικό τουρισμό και να επιτευχθεί η αύξηση της τουριστικής περιόδου.
<-

Εργαλείο για να επιτευχθούν όλα τα παραπάνω είναι κυρίως η θέληση όλων όσων εμπλέκονται στον τουρισμό, αφού πρώτα γίνει συνείδηση σε όλους ότι ο τουρίστας σήμερα είναι απαιτητικός και ζητά υπηρεσίες ανάλογες με αυτό που πληρώνει. Εργαλεία επίσης αποτελούν η αξιοποίηση: του Αναπτυξιακού νόμου 2601, του προγράμματος LEADER 2002-2008, του Περιφερειακού Επιχειρησιακού Προγράμματος Κεντρικής Μακεδονίας για τον τουρισμό, των Προγραμμάτων Ανταγωνιστικότητας του ΥΠΑΝ, του Υπουργείου Τουριστικής Ανάπτυξης για τις μικρομεσαίες τουριστικές επιχειρήσεις που προβλέπουν τον ποιοτικό εκσυγχρονισμό τους και γενικά κάθε άλλου προγράμματος της Ευρωπαϊκής Ένωσης που ενισχύει οικονομικά. Εμείς ως Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας προσπαθούμε να στηρίξουμε τις τουριστικές επιχειρήσεις μέσα από τα παραπάνω προγράμματα. Επιπλέον προβάλλουμε την Κεντρική Μακεδονία μέσω του ΠΕΠ Μέτρο 3.5 όπως προανέφερα, και συμπληρωματικά πρέπει να αναφέρω ότι πρόσφατα εντάξαμε και χρηματοδοτούμε με το ποσό των 449.500 € τη "δημιουργία δικτύου τουριστικής πληροφόρησης και προβολής του νομού Χαλκιδικής".

Εδώ θα ήθελα να σας ανακοινώσω ότι η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας έχει δώσει πολύ μεγάλη βαρύτητα στην τουριστική ανάπτυξη και προβολή του αξιόλογου τουριστικού πλούτου που διαθέτουν οι επτά νομοί.

Για τους τουριστικούς πόρους της περιοχής μας έχουμε κάνει μια ευρύτατη σύσκεψη μόλις στον πρώτο μήνα ανάληψης των καθηκόντων της νέας διακυβέρνησης της χώρας, με την παρουσία του Υπουργού Τουρισμού, Δημήτρη Αβραμόπουλου, με πρωτοβουλία της Περιφέρειας και με τη συμμετοχή όλων των φορέων και εκπροσώπων του τουρισμού της Κεντρικής Μακεδονίας.

Δε μείναμε μόνο εκεί. Ο ευαίσθητος τομέας του τουρισμού χρειάζεται διαρκή προσοχή και ενίσχυση, ειδικά στη χώρα μας, που είναι κατεξοχήν τουριστική και επενδύει στο σύνολο της εθνικής οικονομίας πάρα πολλά στο συγκεκριμένο τομέα.

Η περαίωση του προγραμματισμού που έχουμε κάνει ως Περιφέρεια προβλέπεται για το 2006, με ένα σύνολο δράσεων να επεκτείνεται μέχρι και το 2008. Σε φάση υλοποίησης είναι σήμερα εκατοντάδες έργα. Επιγραμματικά να αναφέρω τα έργα τουριστικής προβολής, που για τη διετία 2004 - 2005 έχουν προϋπολογισμό 1,32 εκ. ευρώ και ήδη είναι σε εξέλιξη, ενώ ένα μέρος τους έχει ολοκληρωθεί (π.χ. επισκέψεις ξένων δημοσιογράφων από οχτώ διαφορετικές χώρες και φιλοξενία τους για να γνωρίσουν τον τόπο μας).

Σε εξέλιξη βρίσκονται οι παρεμβάσεις που χρηματοδοτούνται από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων της Περιφέρειας (Διεύθυνση Σχεδιασμού και Ανάπτυξης) προϋπολογισμού 9.755.721 ευρώ (αναπτυξιακός νόμος, κανονισμός 70). Από τα χρήματα αυτά εκτελούνται τέσσερις διαφορετικές ενότητες έργων και μέχρι τις 30 Σεπτεμβρίου είχαν διατεθεί 3.316.781 ευρώ. Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι οι ενισχύσεις για την αναβάθμιση και επέκταση εκατοντάδων υφιστάμενων ξενοδοχειακών και τουριστικών επιχειρήσεων και για την ίδρυση νέων σε όλους τους νομούς.

Επίσης σε εξέλιξη βρίσκονται οι χρηματοδοτήσεις από το ΠΕΠ Κεντρικής Μακεδονίας για τον τουρισμό (ολοκληρώνονται το 2006 στο σύνολό τους), που αφορούν στην κατασκευή και βελτίωση των τουριστικών αγκυροβολίων σε θέσεις που επιλέχτηκαν και καθορίστηκαν από το σχετικό εθνικό σχέδιο (προϋπολογισμός 6,75 εκ. ευρώ), αλλά και στην ενίσχυση των υποδομών και ειδικών εγκαταστάσεων για την αξιοποίηση της φυσικής και πολιτιστικής κληρονομιάς μας (προϋπολογισμός 10,84 εκ. ευρώ). Και σε όλα αυτά τα έργα, τα κονδύλια και τις παρεμβάσεις πρέπει να περιληφθούν και οι ενισχύσεις στον πολιτιστικό τουρισμό, για την αύξηση της επισκεψιμότητας σε περιοχές με σημαντικά μνημεία, μουσεία και αρχαιολογικούς χώρους.

Συμπληρωματικά θα ήθελα να πω ότι για το 2004, παρά το γεγονός ότι ήταν πραγματικά μία δύσκολη τουριστική χρονιά, η τουριστική κίνηση στην Περιφέρειά μας εκτιμούμε ότι θα κλείσει με απώλειες της τάξεως του -6 % έως -7 % περίπου κατά μέσο όρο, ενώ με το ξεκίνημα της τουριστικής περιόδου όλοι μας μιλούσαμε για απώλειες της τάξεως του -25 %.

Προσωπικά είμαι αισιόδοξος για την μελλοντική πορεία του τουρισμού της Ελλάδας γενικότερα και της περιοχής μας ειδικά, ευελπιστώντας ότι η οικονομική ύφεση που υπάρχει σήμερα σε όλη την Ευρώπη σύντομα θα ανακάμψει, και μία σειρά από προβλήματα που επηρεάζουν τον οδικό τουρισμό και σχετίζονται με τον τουρισμό της περιοχής μας όπως το Γιουγκοσλαβικό, ο Οδικός Aξονας Ε10 μέσω Γιουγκοσλαβίας, η θεώρηση βίζας SHENGEN από τρίτες χώρες, σύντομα θα βρουν την λύση τους.

Επίσης πρέπει να αναφερθεί ότι αν η Θεσσαλονίκη ευτυχήσει να αναλάβει την διοργάνωση της Διεθνούς Έκθεσης EXPO 2008, που διεκδικεί και θα το γνωρίζουμε στο τέλος του επόμενου μήνα, αυτό θα σημάνει πάρα πολλά τόσο για τον τουρισμό της Θεσσαλονίκης όσο και της ευρύτερης περιοχής.

Ως Γενικός Γραμματέας τέλος θα ήθελα να ζητήσω και τη συμμετοχή όλων όσοι ασχολείστε με τον τουρισμό στα μέσα μαζικής επικοινωνίας, καθώς αποτελείτε έναν κρίσιμο φορέα προβολής του τουριστικού προϊόντος και των τουριστικών πόρων της περιοχής μας. Εμείς ως Περιφέρεια έχουμε ήδη αποκαταστήσει μια σχέση συνεργασίας με την Ενωση Συντακτών Ημερησίων Εφημερίδων Μακεδονίας - Θράκης και μέσω κοινής επιτροπής κάνουμε μια μεγάλη προσπάθεια, ώστε ο δημοσιογράφος να γίνει μέρος της κοινής προσπάθειας όλων μας για ανάπτυξη του τουρισμού και βελτίωση των παρεχόμενων τουριστικών υπηρεσιών.


Σας ευχαριστώ για την παρουσία σας


Λίστα δελτίων τύπου
  Αρχική Σελίδα
  Χρήσιμες Διευθύνσεις
  Ανακοινώσεις
  Δελτία τύπου
  Συχνές ερωτήσεις
  Help Desk
  Επικοινωνήστε μαζί μας
Αναζήτηση

Εθνικό Στρατηγικό Πλαίσιο Αναφοράς (ΕΣΠΑ)
INTERREG
Ηλεκτρονική υποβολή δελτίων
Help Desk
Ποιες ευκαιρίες μου δίνονται
grflag
Ελληνική Δημοκρατία
Οι δράσεις του Περιφερειακού Επιχειρησιακού Προγράμματος Κεντρικής Μακεδονίας συγχρηματοδοτούνται από εθνικούς πόρους και από τα Διαρθρωτικά Ταμεία της ΕΕ: Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης, Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο και Ευρωπαϊκό Γεωργικό Ταμείο Προσανατολισμού και Εγγυήσεων
   
Ευρωπαϊκή Ένωση
Ευρωπαϊκή Επιτροπή
euflag
 
 
108992 χρήστες σε   5484503 επισκέψεις έχουν ζητήσει 615483 σελίδες