Σε πολλές αναδιαμορφωμένες κεντρικές περιοχές των σύγχρονων μητροπόλεων, εμφανίζονται συγκεντρώσεις του δυναμικού τριτογενή τομέα των επιχειρηματικών υπηρεσιών, δραστηριότητες παροχής υπηρεσιών προς τις επιχειρήσεις, όπως: σύμβουλοι επιχειρήσεων, υπηρεσίες μηχανικού, δικηγορικά γραφεία, γραφίστες και διαφημιστές, εταιρείες παραγωγής software και multimedia, αλλά και έδρες μεγάλων επιχειρήσεων και οργανισμών. Οι περιοχές αυτές μετατρέπονται σε εξειδικευμένες νησίδες που δημιουργούν ένα περιβάλλον έντασης πληροφορίας πολύ σημαντικό για την καινοτομία, ιδίως για το σχεδιασμό και την ανάπτυξη νέων προϊόντων. Διαθέτουν συνήθως υψηλό αισθητικό περιβάλλον και υποδομές, καθώς οι πόλεις που αντιλαμβάνονται τη σημασία που έχουν για τις ίδιες οι δυναμικές αυτές συγκεντρώσεις στο κέντρο τους, κατευθύνουν τις δημόσιες επενδύσεις, τη διαφήμιση, τα προγράμματα αναπλάσεων, στο να αυξήσουν την ελκυστικότητα επιλεγμένων περιοχών τους.
Στις ελληνικές πόλεις, οι συγκεντρώσεις του επιχειρηματικού τριτογενή έχουν αγνοηθεί, τόσο σε ότι αφορά τον ρόλο τους όσο και το χώρο λειτουργίας τους, τις παρεχόμενες υποδομές και την ποιότητα του περιβάλλοντος, με αποτέλεσμα να μην λειτουργούν ως εξειδικευμένη χωρική νησίδα προσφέροντας τα αντίστοιχα πλεονεκτήματα στην πόλη. Η Περιφέρεια της Κ. Μακεδονίας παράγει το 14,8% του ΑΕΠ της χώρας στον τριτογενή τομέα. Το επίπεδο των προσφερόμενων παραγωγικών υπηρεσιών στο σύνολο της Περιφέρειας είναι χαμηλό σε σχέση με το μέσο εθνικό επίπεδο, με εξαίρεση τη Θεσσαλονίκη. Το ικανοποιητικό επίπεδο των προσφερόμενων παραγωγικών υπηρεσιών στη Θεσσαλονίκη αποτελεί ευνοϊκή βάση για την παραπέρα υλοποίηση του μέτρου.
Το Μέτρο αποτελεί μέρος της συνολικής παρέμβασης του ΠΕΠ στον τομέα της «Καινοτομίας και Επιχειρηματικότητας», μαζί με τα Μέτρα 1.2, 1.3, 1.4 και 1.5. Συνιστά τη «χωρική» έκφραση της όλης παρέμβασης.