pepkm logo
pepkm logo
 
none
box_t_l_c Επιχειρησιακό Πρόγραμμα box_t_r_c
none

   
Αξονες προτεραιότητας: ειδικοί στόχοι, ποσοτικοποίηση
ΕΙΣΑΓΩΓΗ
1. ΑΝΑΔΕΙΞΗ ΤΟΥ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΙΚΟΥ ΡΟΛΟΥ ΤΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΚΑΙ ΕΝΘΑΡΡΥΝΣΗ ΤΗΣ ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑΣ
2. ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΚΑΙ ΑΝΑΔΕΙΞΗ ΤΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ ΣΤΗΝ ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ
3. ΜΕΙΩΣΗ ΤΩΝ ΕΝΔΟΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΩΝ ΑΝΙΣΟΤΗΤΩΝ
4. ΑΓΡΟΤΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ
5. ΜΕΙΩΣΗ ΤΗΣ ΑΝΕΡΓΙΑΣ ΚΑΙ ΠΑΡΟΧΗ ΙΣΩΝ ΕΥΚΑΙΡΙΩΝ ΣΤΗ ΓΝΩΣΗ ΚΑΙ ΤΙΣ ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ
6. ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΟΡΕΙΝΟΥ ΧΩΡΟΥ, ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ ΖΩΝΩΝ & ΜΕΙΟΝΕΚΤΙΚΩΝ / ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΚΩΝ ΠΕΡΙΟΧΩΝ
7. ΤΕΧΝΙΚΗ ΒΟΗΘΕΙΑ - ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑ ΝΕΑΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗΣ ΠΕΡΙΟΔΟΥ
ΔΙΑΓΡΑΜΜΑ: ΑΞΟΝΕΣ ΠΡΟΤΕΡΑΙΟΤΗΤΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ
 
ΕΙΣΑΓΩΓΗ

Παρά τις θετικές επιπτώσεις από την υλοποίησης των παρεμβάσεων στα πλαίσια του Β' ΚΠΣ, οι ενδοπεριφερειακές ανισότητες παραμένουν ισχυρές, χρήζουν προσοχής και αφορούν στο επίπεδο ανάπτυξης των νομών σε όρους διαθέσιμων οικονομικών πόρων, παραγωγικών και τεχνικών υποδομών, δεξιοτήτων του ανθρώπινου δυναμικού, και ανταγωνιστικότητας των επιχειρήσεων. Η αύξηση των ποσοστών ανεργίας, κυρίως σε συγκεκριμένες κοινωνικές ομάδες, επιβάλλει την επιλογή δράσεων για δημιουργία νέων θέσεων απασχόλησης.

Το σημαντικότερο αναπτυξιακό «ζήτημα» που προκύπτει για την Κεντρική Μακεδονία είναι η διαμόρφωσή της σε μία ανταγωνιστική οικονομική και κοινωνική δομή στα πλαίσια:

  • της πλήρους ένταξης της Ελλάδας στην Οικονομική και Νομισματική Ενωση
  • της παγκοσμιοποίησης και των εξελίξεων στο διεθνές οικονομικό περιβάλλον
  • της σταδιακής αλλά σταθερής ενσωμάτωσης στον ευρωπαϊκό οικονομικό χώρο της βαλκανικής «ενδοχώρας»
  • του εντεινόμενου δια-περιφερειακού και επιχειρηματικού ανταγωνισμού
  • του καταλυτικού ρόλου της ανάπτυξης, επιχειρηματικής υιοθέτησης και ενσωμάτωσης της καινοτομίας.

Η στρατηγική ανάπτυξης της Περιφέρειας διαμορφώνεται κατ’ αρχήν με την επιλογή ενός κέντρου ανάπτυξης των δραστηριοτήτων στο χώρο (Θεσσαλονίκη), ενώ σε αντιστάθμισμα υπογραμμίζεται η προτεραιότητα της ισόρροπης ανάπτυξης στο σύνολο της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας. Τέλος, υιοθετείται ένα ειδικό κέντρο βάρους της αναπτυξιακής προσπάθειας που αφορά την ποιότητα του περιβάλλοντος, ως κριτήριο επίτευξης κοινωνικοοικονομικής συνοχής.

Στη συνέχεια, οι άξονες προτεραιότητας εξειδικεύουν την στρατηγική ανάπτυξης σε όρους ενίσχυσης της ανταγωνιστικής θέσης της Περιφέρειας και παράλληλα μείωσης των ενδο-περιφερειακών ανισοτήτων ώστε να δημιουργηθούν οι συνθήκες που θα εξασφαλίσουν τη μακροπρόθεσμη ανάπτυξη της Περιφέρειας: αειφόρος ανάπτυξη και ανταγωνιστικότητα.

Στο πλαίσιο αυτό, ο γενικός στρατηγικός στόχος εκφράζεται με:

(α)   την αξιοποίηση της καίριας θέσης της Θεσσαλονίκης -στη βαλκανική, την ευρωπαϊκή ένωση, την παρευξείνια ζώνη και το θαλάσσιο ορίζοντα- και της συγκυρίας που διαμορφώνουν οι νέες τεχνολογικές, πολιτικές, οικονομικές και κοινωνικές συνθήκες στην περιοχή,

(β)   την ενίσχυση των υφιστάμενων υποδομών και τη δημιουργία εκείνων των κοινωνικών συνθηκών που υπόσχονται ισόρροπη ανάπτυξη στο πλαίσιο μίας περιφέρειας ίσων ευκαιριών και αναβαθμισμένου περιβάλλοντος χώρου με μακρόχρονες προοπτικές βελτίωσης και εξέλιξης, και

(γ)   την εφαρμογή διορθωτικών κινήσεων για το περιβάλλον.

Ο γενικός στόχος αναλύεται σε έξι (6) Αξονες Προτεραιότητας.  Ο πρώτος εστιάζεται στην κεντρική αναπτυξιακή περιοχή της Περιφέρειας, τη Θεσσαλονίκη, και τις δομές για την ανάδειξή της σε διεθνές κέντρο προώθησης της καινοτομίας και της επιχειρηματικότητας. Τρεις Αξονες στοχεύουν στην ενδυνάμωση των επαρχιακών περιοχών της Κ. Μακεδονίας, ενώ οι υπόλοιποι έχουν οριζόντια δράση.

Ειδικότερα, οι άξονες προτεραιότητας αναλύονται (και ποσοτικοποιούνται ως προς τους στόχους τους) παρακάτω.

Στο πλαίσιο των Αξόνων, ιδιαίτερη έμφαση δίδεται σε τρεις τύπους δράσεων που αποσκοπούν στην ανάπτυξη του πνεύματος καινοτομίας και της ανταγωνιστικότητας, στην ολοκληρωμένη ανάπτυξη υποβαθμισμένων αστικών περιοχών και στην ολοκληρωμένη αντιμετώπιση ειδικών μειονεκτικών προβληματικών περιοχών της υπαίθρου, οι οποίοι δρουν παράλληλα και συμπληρωματικά με τις υπόλοιπες δράσεις.

Στον τύπο δράσεων «Ανάπτυξη της Καινοτομίας και της Επιχειρηματικότητας», η Περιφέρεια προτείνει ειδικά Μέτρα που αναδεικνύουν την καινοτομία και ενισχύουν την ανταγωνιστικότητα, μέσα από τη συνεργασία και δικτύωση των πιο δυναμικών, εξωστρεφών και εκσυγχρονιστικών στοιχείων του επιχειρηματικού, ερευνητικού και εκπαιδευτικού κόσμου της Περιφέρειας, του Ιδιωτικού και του Δημόσιου τομέα.  Επίκεντρο της συνεργασίας είναι οι επιχειρήσεις (με σημαντικό ρόλο για τις ΜΜΕ και περιλαμβανομένων των τομέων του τουρισμού, του εμπορίου και των λοιπών υπηρεσιών του τριτογενούς τομέα) και επιδίωξη είναι η ανάδειξη τομέων εξειδίκευσης και αριστείας που να προβάλλονται ως μέρος της εικόνας της Περιφέρειας στο ευρύτερο και διεθνές οικονομικό περιβάλλον.  Συγκεκριμένα για τις παραπάνω δράσεις, πόροι συνολικού ύψους 111,5 εκ. Ευρώ δημόσιας δαπάνης, η οποία αναπροσαρμόζεται ανάλογα με την αντίστοιχη ζήτηση και την πορεία εξέλιξης των δράσεων, αντλούνται από τα Μέτρα 1.1 «Η Θεσσαλονίκη κέντρο μητροπολιτικών υπηρεσιών», 1.2 «Υποδομές έρευνας και ανάπτυξης», 1.3 «Υποδομές καινοτομίας και επιχειρηματικότητας», 1.4 «Συνδυασμένη ανάπτυξη καινοτομίας / επιχειρηματικότητας», 1.5 «Ενίσχυση επενδύσεων καινοτομίας του Αναπτυξιακού Νόμου στον τομέα της μεταποίησης», 3.4 «Παροχή υποδομής για την αύξηση της ανταγωνιστικότητας των επιχειρήσεων», 3.7 «Παροχή κινήτρων για την αύξηση της ανταγωνιστικότητας των τουριστικών επιχειρήσεων» ενώ πρόσθετοι πόροι αντλούνται, κατά τις ανάγκες των προηγουμένων Μέτρων, ενμέρει και από τα Μέτρα 3.8 «Ολοκληρωμένες παρεμβάσεις αστικής ανάπτυξης σε τοπικές ζώνες μικρής κλίμακας» και 5.2 «Ανάπτυξη ανθρώπινων πόρων».

2)    Στον τύπο δράσεων «Ολοκληρωμένη ανάπτυξη αστικών υποβαθμισμένων περιοχών», δίνεται έμφαση στις αστικές ζώνες μικρής κλίμακας όπου το αστικό περιβάλλον είναι ιδιαίτερα υπο-βαθμισμένο και όπου υπάρχει αυξημένη συγκέντρωση μειονεκτουσών κοινωνικών ομάδων, στα πλαίσια ειδικών Επιχειρησιακών Σχεδίων που προτίνονται από τις τοπικές αρχές και εγκρίνονται από την Επιτροπή Παρακολούθησης του οικείου Προγράμματος.  Συγκεκριμένα πόροι συνολικού ύψους 52,3 εκατ. Ευρώ δημόσιας δαπάνης για τις παραπάνω δράσεις αντλούνται από τα Μέτρα 3.8 «Ολοκληρωμένη αστική ανάπτυξη - ΕΤΠΑ» και 3.9 «Ολοκληρωμένη αστική ανάπτυξη - ΕΚΤ».

3)    Στον τύπο δράσεων «Ολοκληρωμένες παρεμβάσεις σε ορεινές / απομονωμένες περιοχές της υπαίθρου», προσδιορίζονται ειδικές ζώνες παρέμβασης εφαρμογής των Ολοκληρωμένων Προγραμμάτων Ανάπτυξης του Αγροτικού Χώρου (ΟΠΑΑΧ) με ειδική διαδικασία και εστίαση στις ανάπτυξη και στήριξη τοπικών πρωτοβουλιών.  Οι ζώνες ορίζονται ως προβληματικές στη βάση των υφιστάμενων οικονομικών και κοινωνικών ανισοτήτων και των αναμενόμενων αρνητικών επιπτώσεων από την μεταρρύθμιση της ΚΑΠ, και εξειδικεύονται βάσει κριτηρίων που θέτει η Επιτροπή Παρακολούθησης.  Συγκεκριμένα, πόροι συνολικού ύψους 59,8 εκ. Ευρώ δημόσιας δαπάνης για τις παραπάνω δράσεις αντλούνται από το σύνολο των Μέτρων του Αξονα Προτεραιότητας 6 «Ανάπτυξη του Ορεινού Χώρου, των εσωτερικών Ζωνών και των Μειονεκτικών / Προβληματικών Περιοχών».

Οι τρεις παραπάνω τύποι δράσεων καλύπτουν κατά συνέπεια περί το 18,2% της δημόσιας δαπάνης και 27,0% του συνολικού κόστους του ΠΕΠ Κεντρικής Μακεδονίας, εκφράζοντας έτσι την ισχυρή δέσμευση της Περιφέρειας σε καινοτόμες, τόσο ως περιεχόμενο όσο και ως διαδικασία υλοποίησης, δράσεις, ώστε να μπορέσει να ανταποκριθεί στην πρόκληση του διαπεριφερειακού ανταγωνισμού αμέσως με το πέρας της προγραμματικής περιόδου.

Τέλος, ακριβώς για να διασφαλιστούν η αειφορία και η ανταγωνιστικότητα, προωθείται έντονα στο ΠΕΠ Κεντρικής Μακεδονίας 2000-2006, η κινητοποίηση πρόσθετων ιδιωτικών πόρων, της τάξεως του  19,7% του συνολικού προϋπολογισμού.  Μάλιστα, η ιδιωτική συμμετοχή σε εκείνες τις δράσεις που δεν είναι εξ ορισμού δημόσιας αρμοδιότητας (κι επομένα δεν αποκλείουν την ιδιωτική συγχρηματοδότηση) πλησιάζει το 60%.

για την περίοδο 2000-2006 είναι η εναρμόνιση της Περιφέρειας, όπως και της χώρας, με την Κοινοτική νομοθεσία (οδηγίες 271/91 για τα απόβλητα, 889/91 για τα επικίνδυνα απορρίμματα, 31/99 για τους ΧΥΤΑ, 442/75 όπως έχει τροποποιηθεί με την 156/97 για τα στερεά απόβλητα και την Οδηγία πλαίσιο 60/2000 για τα νερά) και τις διεθνείς υποχρεώσεις όσον αφορά την αειφόρο ανάπτυξη. 

Οι επενδύσεις στον τομέα των υποδομών θα στηρίζονται σε μια ολοκληρωμένη εθνική περιβαλλοντική πολιτική η οποία θα έχει σαν πρακτική εφαρμογή την αρχή 'ο ρυπαίνων πληρώνει ». Η αρχή αυτή εφαρμόζεται κατ’εξοχήν στις περιβαλλοντικές και βιομηχανικές υποδομές καθώς και υποδομές μεταφορών και ενέργειας. Η συνδρομή των διαρθρωτικών ταμείων στις εν λόγω υποδομές θα πρέπει ως εκ τούτου να αντανακλά την εφαρμογή της ως άνω αρχής.

Στην στρατηγική διαχείρισης στερεών αποβλήτων πρέπει να συμπεριληφθεί προληπτική δράση για την μείωση του όγκου των αποβλήτων και για την ενθάρρυνση της ανάκτησης και της ανακύκλωσης.

Ως προς την εφαρμογή των οδηγιών 79/409/ΕΟΚ (πτηνά) και 92/43/ΕΟΚ ειδικότερα δε, σε ότι αφορά τα έργα που θα μπορούσαν να επηρεάσουν σημαντικά περιοχές που ενδέχεται να ενταχθούν στο δίκτυο Νatura 2000 δεδομένου ότι ο σχετικός κατάλογος των περιοχών αυτών έχει ήδη κοινοποιηθεί στην Επιτροπή, οι εθνικές αρχές δεσμεύονται να μη επιτρέψουν την υποβάθμιση της κατάστασης των εν λόγω περιοχών στο πλαίσιο της υλοποίησης των παρεμβάσεων των διαρθρωτικών Ταμείων. Επίσης οι διαχειριστικές αρχές υποβάλλουν στην Επιτροπή πληροφορίες για τα μέτρα που έχουν λάβει ώστε να αποφευχθεί η υποβάθμιση των περιοχών πού χρήζουν προστασίας κατά την ένταξη και εκτέλεση των σχετικών έργων

Η υλοποίηση των δράσεων και επεμβάσεων για την ανάδειξη περιοχών Natura 2000 θα γίνει σε συντονισμό ανάμεσα στα διάφορα μέτρα και τα ταμεία ΕΤΠΑ και ΕΓΤΠΕ καθώς και σε συντονισμό με τις αντίστοιχες δράσεις στα προγράμματα ΕΠΠΕΡ και LIFE.

Οι μελέτες χωροταξίας (ΓΠΣ ή ΣΧΟΟΑΠ) θα ολοκληρώνονται με την κύρωση τους. Οι πολεοδομικές μελέτες θα ολοκληρώνονται από πράξεις εφαρμογής μέσα σε μια τριετία από την περαίωση της μελέτης και το αργότερο στο οικονομικό κλείσιμο του Προγράμματος. Η μη εφαρμογή των παραπάνω καθιστά τις εν λόγω μελέτες μη επιλέξιμες.

Οι συνολικοί πόροι που θα διατεθούν για την προστασία του περιβάλλοντος ανέρχονται σε 86,8 εκ. Ευρώ (περίπου 7,1% του συνολικής δημόσιας δαπάνης του Προγράμματος) και αντλούνται από διάφορα Μέτρα του Προγράμματος, ήτοι:

  • κατ΄ αποκλειστικότητα από τα Μέτρα 2.1 «Ολοκλήρωση των υποδομών διαχείρισης υγρών και στερεών αποβλήτων, ύδρευσης και αποχέτευσης» (52,5,0 ΜΕuro, από τα οποία κατά προτεραιότητα θα διατεθούν πόροι για ΧΑΔΑ της τάξης των 10 ΜΕuro, ανάλογα με την ωριμότητα),  και 2.2 «Διαχείριση φυσικού περιβάλλοντος» (11,2 ΜΕuro),  
  • μερικώς από τα Μέτρα 2.3 «Προστασία και ανάδειξη του όρους Άθως» (4,0 ΜΕuro),                            3.8 «Ολοκληρωμένη αστική ανάπτυξη - ΕΤΠΑ» (13,7 ΜΕuro), και 6.9 «Δράσεις ανάπτυξης του ορεινού χώρου με έμφαση στη συγκρότηση ορεινών κέντρων ανάπτυξης» (5,4 ΜΕuro).

Υπερκαλύπτεται η αναληφθείσα δέσμευση για παρεμβάσεις που αφορούν νερό, υγρά και στερεά απόβλητα και διαχείριση απορριμμάτων ύψους 56 εκ. Ευρώ( ήτοι 75% των 75 εκ Ευρώ που διατιθέντο με βάση τον αρχικό σχεδιασμό για την προστασία του περιβάλλοντος). Ένας μηχανισμός τεχνικής υποστήριξης προβλέπεται για τα στερεά απόβλητα και τα λύματα.

Το θέμα της λειτουργίας των περιβαλλοντικών υποδομών θα αντιμετωπιστεί  ως αναπόσπαστο τμήμα του προγραμματισμού τους.

Τέλος, οι συνολικοί πόροι Δημόσιας Δαπάνης που θα διατεθούν για την Ανάπτυξη της Υπαίθρου ανέρχονται σε 225,4 εκ. Ευρώ (περίπου 18,4% της Δημόσιας Δαπάνης του Προγράμματος), εκ των οποίων  59,8 εκ. Ευρώ Δημόσιας Δαπάνης, κατ’ ελάχιστον, θα αφορούν ορεινές και μειονεκτικές περιοχές.

 

Κορυφή



1.    ΑΝΑΔΕΙΞΗ ΤΟΥ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΙΚΟΥ ΡΟΛΟΥ ΤΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΚΑΙ ΕΝΘΑΡΡΥΝΣΗ ΤΗΣ ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑΣ

Οι μητροπολιτικές λειτουργίες προς ανάπτυξη αφορούν τη μεταποίηση, το εμπόριο, τις μεταφορές, τις τηλεπικοινωνίες, την προσέλκυση επιχειρήσεων, την παροχή σύγχρονων υπηρεσιών διοίκησης, την επέκταση των χρηματοοικονομικών δραστηριοτήτων, την εξειδίκευση του ανθρώπινου δυναμικού, την ποιότητα ζωής στο πολεοδομικό συγκρότημα, και κυρίως στις υποβαθμισμένες περιοχές γύρω από τη βιομηχανική ζώνη, τη δικτύωση με τις γειτονικές πόλεις της Περιφέρειας.  Πρόκειται για μια συντονισμένη προσπάθεια αξιοποίησης των στρατηγικών πλεονεκτημάτων της Θεσσαλονίκης για την ανάδειξή της σε διεθνές κέντρο: καινοτομίας και επιχειρηματικότητας, διαμετακομιστικό, εμπορικό, επιστημονικό-τεχνολογικό.

Ως κεντρικός στόχος τίθεται η ανάπτυξη της κουλτούρας της καινοτομίας στην Περιφέρεια και η συνεργασία - δικτύωση των πιο δυναμικών, εξωστρεφών και εκσυγχρονιστικών στοιχείων του επιχειρηματικού, ερευνητικού και εκπαιδευτικού κόσμου της μητρόπολης, για να αναδειχθούν οι τομείς εξειδίκευσης και αριστείας που αποτελούν της εικόνας της Περιφέρειας στο ευρύτερο και διεθνές οικονομικό περιβάλλον.

Η σκοπιμότητα της προσπάθειας αυτής πηγάζει από τις αναμφισβήτητες αναπτυξιακές δυνατότητες της Θεσσαλονίκης και την ιδιαίτερη γεωπολιτική θέση που κατέχει στο νοτιο-ανατολικό άκρο της Ευρωπαϊκής Ένωσης και στο σύνορο με τη βαλκανική και την παρευξείνεια ζώνη. Η ανάδειξη της Θεσσαλονίκης σε διεθνές μητροπολιτικό κέντρο αναμένεται να οδηγήσει στον περιορισμό των αδυναμιών της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας και να δώσει νέα ώθηση στην Περιφέρεια, μέσω της ανάπτυξης σύγχρονων λειτουργιών και της ενεργοποίησης όλων των παραγωγικών τομέων του πολεοδομικού συγκροτήματος.

Ειδικοί στόχοι στον άξονα προτεραιότητας είναι οι ακόλουθοι:

  • Η Θεσσαλονίκη κέντρο παραγωγικών υπηρεσιών: δημιουργία Πάρκων παραγωγικών υπηρεσιών (π.χ ΒΕΠΕ, θερμοκοιτίδες κ.λπ.) στη Ευρύτερη Περιοχή Θεσσαλονίκης, με παρεμβάσεις αναβάθμισης της επιχειρηματικής συγκέντρωσης.
  • Ενίσχυση της υποδομής για την ανάπτυξη της βασικής έρευνας και της έρευνας και τεχνολογικής ανάπτυξης, στα δημόσια εκπαιδευτικά και τεχνολογικά ιδρύματα της Περιφέρειας, με βελτίωση, λειτουργική συγκέντρωση και επέκταση του εξοπλισμού και των εγκαταστάσεων τους.
  • Δημιουργία υποδομής για την ανάπτυξη της υψηλής τεχνολογίας, των καινοτόμων δράσεων και της αξιοποίησης τους από τις επιχειρήσεις: βελτίωση της οργάνωσης και της υποδομής των φορέων παροχής αντίστοιχων υπηρεσιών στις ΜΜΕ της Κ. Μακεδονίας, και ανάπτυξη των μηχανισμών μεταφοράς και διάχυσης καινοτομίας στην περιφέρεια, με συνδυασμό δημόσιας και ιδιωτικής προσπάθειας.
  • Προώθηση επενδυτικών σχεδίων με στόχο την εντατικοποίηση της έρευνας και των παρεμφερών δραστηριοτήτων στο εσωτερικό των επιχειρήσεων μέσω μεσοπρόθεσμων ή μακροπρόθεσμων συνεργασιών με ερευνητικούς φορείς με κύριο κριτήριο την ενίσχυση του τεχνολογικού και καινοτομικού συστήματος της Περιφέρειας.
  • Προώθηση νέων επενδύσεων παραγωγής καινοτομικών προϊόντων και εισαγωγής καινοτομιών στην παραγωγική διαδικασία και αύξηση της απασχόλησης, εφόσον αποδεικνύεται ότι οι επενδύσεις αυξάνουν την ανταγωνιστικότητα και την απασχόληση.
  • Διαμόρφωση της Θεσσαλονίκης σε διεθνή μεταφορικό κόμβο και θαλάσσια «πύλη» των Βαλκανίων: συμπλήρωση των συνδέσεων των γειτονικών αστικών κέντρων με ΠΑΘΕ/Εγνατία, παρεμβάσεις εκσυγχρονισμού του σιδηροδρομικού δικτύου, βελτίωση των υποδομών του λιμένα Θεσσαλονίκης.

Με βάση τη μέχρι σήμερα εξείδικευση και υλοποίηση των δράσεων στα πλαίσια του Προγράμματος, αλλά και τον προγραμματισμό ένταξης δράσεων, καθώς και των αποτελεσμάτων της ενδιάμεσης έκθεσης αξιολόγησης στο τέλος του 2003, εκτιμάται ότι είναι δυνατόν να επιτευχθούν τα ακόλουθα αποτελέσματα και επιπτώσεις που οριστικοποιούνται στο συμπλήρωμα προγραμματισμού.


 

ΑΞΟΝΑΣ 1ΑΝΑΔΕΙΞΗ ΤΟΥ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΙΚΟΥ ΡΟΛΟΥ ΤΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΚΑΙ ΕΝΘΑΡΡΥΝΣΗ ΤΗΣ ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑΣΕΚΡΟΕΣΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑΕΠΙΠΤΩΣΕΙΣ
ΜΕΤΡΑ

1.1    Η Θεσσαλονίκη κέντρο μητροπολιτικών υπηρεσιών

1.2    Υποδομές έρευνας και ανάπτυξης

1.3    Υποδομές καινοτομίας και επιχειρηματικότητας

1.4    Συνδυασμένη ανάπτυξη καινοτομίας / επιχειρηματικότητας

1.5    Ενίσχυση επενδύσεων καινοτομίας του Αναπτυξιακού Νόμου στον τομέα της μεταποίησης

1.6   Διαμόρφωση Θεσ/νίκης σε διεθνή μεταφορικό κόμβο και θαλάσσια πύλη των Βαλκανίων

  • 100 στρέμματα υποδομών για τη χωροθέτηση επιχειρηματικών / ερευνητικών δραστηριοτήτων
  • Βελτίωση/εκσυγχρονισμός 2-4 Ερευνητικών Ινστιτούτων σε Τεχνολογίες αιχμής
  • Ενίσχυση 6 ερευνητικών φορέων
  • Δημιουργία μίας (1) νέας θερμοκοιτίδας Επιχειρήσεων 
  • Ενίσχυση 537 επενδυτικών σχεδίων καινοτομίας
  • 6,5 χιλιόμετρα αναβαθμισμένου αυτοκινητόδρομου
  •  Δημιουργία δυναμικότητας για υποδοχή 90 επιχειρήσεων
  •  Απασχόληση 20 τουλάχιστον ερευνητών κατά την υλοποίηση του προγράμματος
  • 100% βαθμός λειτουργικής ολοκλήρωσης του δικτύου παράκαμψης του ΠΣΘ
  • 50% μείωση του χρόνου παράκαμψης του ΠΣΘ
  • Δημιουργία 3600 ανθρωποετών απασχόλησης κατά την περίοδο εφαρμογής
  • Δημιουργία τουλάχιστον 720 νέων θέσεων μόνιμης απασχόλησης


 

Κορυφή



2.    ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΚΑΙ ΑΝΑΔΕΙΞΗ ΤΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ ΣΤΗΝ ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ

Ο Αξονας στοχεύει στη βελτίωση της ποιότητας ζωής, την αποκατάσταση του περιβάλλοντος και την αειφόρο ανάπτυξη των αστικών κέντρων και αγροτικών περιοχών.

Πρόκειται για τη λήψη μέτρων αποκατάστασης της περιβαλλοντικής ισορροπίας (π.χ. εξυγίανση των εσωτερικών υδάτων και των παράκτιων περιοχών με διακοπή της περαιτέρω επιβάρυνσης από βιομηχανικές, αγροτικές και αστικές λειτουργίες) σε περιβαλλοντικά ευαίσθητες περιοχές (π.χ παράκτιες και παρόχθιες περιοχές), την προστασία και ανάδειξη των φυσικών οικοσυστημάτων και των περιοχών ιδιαίτερου φυσικού κάλλους.

Παράλληλα, ο Άξονας έχει στόχο να ολοκληρώσει ένα σύνολο απαιτούμενων δράσεων έτσι ώστε να προστατευτεί συνολικά το όρος Άθως τόσο ως πολύτιμο φυσικό περιβάλλον όσο και ως κιβωτός αρχιτεκτονικών και εικαστικών μνημείων πολιτισμού. Το Άγιο Όρος σήμερα ως μείζον, ολοκληρωμένο και πολλαπλό ζωντανό μνημείο του Βυζαντινού και Μεταβυζαντινού Πολιτισμού, μέσα από το οποίο καταγράφονται τουλάχιστον δέκα αιώνες ιστορίας, έχει ανάγκη από συγκροτημένες και εντατικές προσπάθειες για να προστατεύσει και να αναδείξει την πολλαπλή την φυσιογνωμία του.

Ειδικοί στόχοι στον άξονα προτεραιότητας είναι οι ακόλουθοι:

  • Συμπλήρωση της υποδομής διαχείρισης υγρών και στερεών αστικών αποβλήτων, βελτίωση και επέκταση των δικτύων ύδρευσης και αποχέτευσης.  Οι δράσεις που αφορούν στη διαχείριση των υδατικών πόρων θα είναι σύμφωνες με τις απαιτήσεις της οδηγίας 60/2000 της 23/10/2000 για τη θέσπιση πλαισίου κοινοτικής δράσης στον τομέα της πολιτικής των υδάτων.
  • Διαχείριση φυσικού περιβάλλοντος: προστασία παράκτιων και παρόχθιων περιοχών, διαχείριση του υδατικού δυναμικού, αποκατάσταση βεβαρημένων από αλόγιστη χρήση - εκμετάλλευση περιοχών.
  • Προστασία και ανάδειξη του όρους Αθως: προστασία και διατήρηση της ισορροπίας του σπάνιου φυσικού περιβάλλοντος της χερσονήσου, διευθέτηση ήπιων οδικών δικτύων που θα σέβονται το περιβάλλον και την ανάγκη διατήρησης της μοναστικής φυσιογνωμίας του τόπου, συντήρηση και αποκατάσταση των Μονών με αναστηλωτικές, στερεωτικές και λοιπές κατάλληλες εργασίες σε κτίρια, εικόνες και αντικείμενα, πολύτιμα ιστορικά έγγραφα.

Με βάση τη μέχρι σήμερα εξείδικευση και υλοποίηση των δράσεων στα πλαίσια του Προγράμματος, αλλά και τον προγραμματισμό ένταξης δράσεων, καθώς και των αποτελεσμάτων της ενδιάμεσης έκθεσης αξιολόγησης στο τέλος του 2003, εκτιμάται ότι είναι δυνατόν να επιτευχθούν τα ακόλουθα αποτελέσματα και επιπτώσεις που οριστικοποιούνται στο συμπλήρωμα προγραμματισμού.  Στο συμπλήρωμα προγραμματισμού θα συμπεριληφθούν περιβαλλοντικοί δείκτες που θα αφορούν δράσεις για περιβαλλοντικά προστατευόμενες περιοχές, εφόσον πραγματοποιούνται δράσεις για την προστασία των βιοτόπων.

ΑΞΟΝΑΣ 2ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΚΑΙ ΑΝΑΔΕΙΞΗ ΤΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ ΣΤΗΝ ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΕΚΡΟΕΣΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑΕΠΙΠΤΩΣΕΙΣ
ΜΕΤΡΑ

2.1. Ολοκλήρωση των υποδομών διαχείρισης υγρών και στερεών αποβλήτων, ύδρευσης και αποχέτευσης.

2.2.  Διαχείριση φυσικού περιβάλλοντος.

2.3.  Προστασία και ανάδειξη του όρους Άθως

  • Αποκατάσταση 95 Χώρων ημι-ελεγχόμενης και ανεξέλεγκτης διάθεσης απορριμμάτων
  • Ολοκλήρωση 6 τουλάχιστον Συστημάτων υποδομών ύδρευσης και επεξεργασίας νερού
  • Ολοκλήρωση 7 τουλάχιστον Δικτύων Αποχέτευσης και 10 Μονάδων Επεξεργασίας αστικών λυμάτων
  • 3 Έργα ύδρευσης/αποχέτευσης μικρής κλίμακας στην περιοχή του Αγ. Όρους
  • Αποκατάσταση/συντήρηση 37.000 τ.μ. χώρων κτιρίων στις Ι.Μ.
  • Εκπόνηση 35 ΓΠΣ/ΣΧΟΑΠ
  • Εξυπηρέτηση 75.000 κατοίκων από βελτιωμένα δίκτυα ύδρευσης.
  • Εξυπηρέτηση τουλάχιστον 64.000 κατοίκων από Μονάδες Επεξεργασίας αστικών λυμάτων
  • Περιοχές που καλύπτονται από ΓΠΣ/ΣΧΟΑΠ : 5.400.000 στρέμματα
  • Δημιουργία 700 ανθρωποετών απασχόλησης κατά την περίοδο υλοποίησης
  • Δημιουργία 135 μόνιμων θέσεων απασχόλησης μετά από την υλοποίηση

  •  

     

    Κορυφή



    3.    ΜΕΙΩΣΗ ΤΩΝ ΕΝΔΟΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΩΝ ΑΝΙΣΟΤΗΤΩΝ 

    Η προτεραιότητα αποσκοπεί στην εξασφάλιση ίσων ευκαιριών εξέλιξης των αστικών (κυρίως, αλλά επίσης) και των αγροτικών πληθυσμών της Κ. Μακεδονίας.  Πρόκειται για την αξιοποίηση των αναπτυξιακών δυνατοτήτων και την ανάδειξη των συγκριτικών πλεονεκτημάτων των επαρχιακών περιοχών, μέσω της επέκτασης ή/και εγκατάστασης λειτουργιών σε επίπεδο εφάμιλλο με των μεγάλων αστικών κέντρων. Οι λειτουργίες αυτές αποβλέπουν στη βελτίωση της ικανότητας πρόσβασης στα δίκτυα μεταφορών και επικοινωνιών, στις κοινωνικές υποδομές υγείας-πρόνοιας και εκπαίδευσης, στον εκσυγχρονισμό των αστικών κέντρων με παράλληλη προστασία του περιβάλλοντος, στην ανάδειξη της πολιτιστικής κληρονομιάς και τη δημιουργία ευκαιριών σύγχρονης πολιτιστικής δημιουργίας, και ενισχύουν την ικανότητά των περιοχών αυτών για στήριξη των υφιστάμενων επιχειρήσεων και την προσέλκυση νέων επιχειρηματικών-οικονομικών δραστηριοτήτων.

    Ως παράλληλος στόχος τίθεται η εφαρμογή ειδικών δράσεων ολοκληρωμένης ανάπτυξης σε αστικές ζώνες μικρής κλίμακας όπου το αστικό περιβάλλον είναι ιδιαίτερα υποβαθμισμένο και όπου υπάρχει αυξημένη συγκέντρωση μειονεκτουσών κοινωνικών ομάδων.

    Ειδικοί στόχοι στον άξονα προτεραιότητας είναι οι ακόλουθοι:

    • Βελτίωση και συμπλήρωση του νομαρχιακού και επαρχιακού μεταφορικού δικτύου στην Κ. Μακεδονία και του άμεσα συνδεόμενου με αυτό δικτύου υποδομών εμπορευματικών μεταφορών.
    • Εκσυγχρονισμός των υποδομών υγείας-πρόνοιας: ενίσχυση εγκαταστάσεων και εξοπλισμού των νοσηλευτικών ιδρυμάτων, αναβάθμιση του συστήματος υπηρεσιών υγείας-πρόνοιας. 
    • Εκσυγχρονισμός των υποδομών εκπαίδευσης: ενίσχυση κτιριακού και εργαστηριακού εξοπλισμού όλων των βαθμίδων εκπαίδευσης στα αστικά κέντρα της Κ. Μακεδονίας.
    • Παροχή υποδομής για την αύξηση της ανταγωνιστικότητας των επιχειρήσεων: βελτίωση και αναβάθμιση των βιομηχανικών υποδομών στους χώρους των βιομηχανικών συγκεντρώσεων, σε συνεργασία δημόσιου και ιδιωτικού τομέα
    • Αναβάθμιση της τουριστικής υποδομής, κυρίως των κορεσμένων τουριστικών περιοχών και κυρίως με τη δημιουργία υποδομών για την ανάπτυξη ειδικών μορφών θεματικού τουρισμού.
    • Εκσυγχρονισμός της πολιτιστικής υποδομής, κυρίως με την προώθηση της δημιουργίας ολοκληρωμένου δικτύου π.χ. αρχαιολογικών χώρων, την ανάδειξη μνημείων, την ανανέωση των μουσειακών χώρων και τη δημιουργία πολιτιστικών πάρκων και δικτύων.
    • Παροχή κινήτρων για την αύξηση της ανταγωνιστικότητας των τουριστικών επιχειρήσεων, κυρίως δε του υπάρχοντος δικτύου καταλυμάτων.

    Η φέρουσα ικανότητα των περιοχών που θα αναπτυχθούν τουριστικά πρέπει να λαμβάνεται υπόψη, συνεκτιμώντας την κατάταξη των περιοχών - ζωνών με βάση την ισχύουσα νομοθεσία (Ν. 2601/98  και σχετικές υπουργικές αποφάσεις). Ιδαίτερη προσοχή πρέπει να δοθεί στη φέρουσα ικανότητα των υπό ανάπτυξη περιοχών που βρίσκονται σε περιοχές NATURA 2000. Όσον αφορά τις λιμενικές υποδομές, την εκπαίδευση στον τουρισμό και την προώθηση εναλλακτικών μορφών τουρισμού, οι δράσεις θα είναι σε αντιστοιχία με τις δεσμεύσεις που περιλαμβάνει το Κ.Π.Σ.  Ειδική πρόνοια θα ληφθεί για την άμβλυνση της εποχικής ζήτησης, μέσω των Μέτρων 3.7 αλλά και 1.4.

    • Περιβαλλοντική και κοινωνική αναβάθμιση των αστικών περιοχών με την εφαρμογή σχεδίων ολοκληρωμένης παρέμβασης που να ενθαρρύνουν την πολύ-λειτουργική ανάπτυξη, τη δημιουργία νέων δομών πρόνοιας, την ενίσχυση των νέων συστημάτων δημόσιας μεταφοράς.  Ο στόχος αυτός εξυπηρετείται με τη διάθεση πόρων τόσο του ΕΤΠΑ όσο και του ΕΚΤ.

    Με βάση τη μέχρι σήμερα εξείδικευση και υλοποίηση των δράσεων στα πλαίσια του Προγράμματος, αλλά και τον προγραμματισμό ένταξης δράσεων, καθώς και των αποτελεσμάτων της ενδιάμεσης έκθεσης αξιολόγησης στο τέλος του 2003, εκτιμάται ότι είναι δυνατόν να επιτευχθούν τα ακόλουθα αποτελέσματα και επιπτώσεις, που οριστικοποιούνται στο συμπλήρωμα προγραμματισμού. 


     


     

    ΑΞΟΝΑΣ 3ΜΕΙΩΣΗ ΤΩΝ ΕΝΔΟΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΩΝ ΑΝΙΣΟΤΗΤΩΝΕΚΡΟΕΣΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑΕΠΙΠΤΩΣΕΙΣ
    ΜΕΤΡΑ

    3.1  Βελτίωση/συμπλήρωση του μεταφορικού δικτύου

    3.2    Εκσυγχρονισμός Υποδομών Υγείας-Πρόνοιας

    3.3    Εκσυγχρονισμός Υποδομών Εκπαίδευσης

    3.4    Υποδομές για ανταγωνιστικότητα των ΜΜΕ

    3.5    Αναβάθμιση της τουριστικής υποδομής

    3.6    Εκσυγχρονισμός της πολιτιστικής υποδομής

    3.7    Ανταγωνιστικότητα τουριστικών επιχειρήσεων

    3.8    Ολοκληρωμένη αστική ανάπτυξη - ΕΤΠΑ

    3.9    Ολοκληρωμένη αστική ανάπτυξη - ΕΚΤ

  • Αναβάθμιση/κατασκευή 50 χιλιομέτρων Εθνικής οδοποιίας
  • Κατασκευή ή βελτίωση 360 χιλιομέτρων επαρχιακού οδικού δικτύου
  • Αναβάθμιση 11 Γενικών Νοσοκομείων
  • 4653 εκσυγχρονιζόμενες νοσοκομειακές  κλίνες
  • Δημιουργία νέων σχολικών αιθουσών (180 Α’βάθμιας εκπ., 200 Β’βάθμιας εκπ.,)
  • Δημιουργία 115 σχολικών βιβλιοθηκών και εργαστηρίων, για όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης
  • Δημιουργία 3600 στρεμμάτων οργανωμένων βιομηχανικών υποδομών χώρων
  • 95 επενδύσεις εκσυγχρονισμού τουριστικών επιχειρήσεων
  • Βελτίωση του επιπέδου εξυπηρέτησης 9.500 μαθητών (4% πληθυσμού αναφοράς)
  • Αύξηση των δημοτικών σχολείων 1κύκλου από 70% σε 73% και των σχολείων Β’ βάθμιας εκπαίδευσης από 54,4% σε 60%.
  • Αύξηση κατά 30% των οργανωμένων χώρων εγκατάστασης Επιχειρήσεων (ΒΕΠΕ)
  • Δημιουργούμενη δυναμικότητα υποδοχής 600 επιχειρήσεων
  • Αναβάθμιση του 3,2% των υπαρχόντων τουριστικών κλινών
  • Δημιουργία  3.600 ανθρωποετών απασχόλησης κατά την περίοδο εφαρμογής
  • Δημιουργία / διασφάλιση τουλάχιστον 730 θέσεων απασχόλησης μετά από την υλοποίηση

  •  

     

    Κορυφή



    4.    ΑΓΡΟΤΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ

    Η προτεραιότητα συμβάλλει ισόρροπα στην επίτευξη των στρατηγικών στόχων της χώρας για την Αγροτική Ανάπτυξη - Ανασυγκρότηση της υπαίθρου.

    • Στον πρώτο στόχο δηλ. ’’της βελτίωσης της ανταγωνιστικότητας της Ελληνικής γεωργίας ενόψει των προκλήσεων ενός συνεχώς ανταγωνιστικότερου διεθνούς περιβάλλοντος’’ συμβάλλει με μέτρα βελτίωσης της αποτελεσματικότητας των γεωργικών εκμεταλλεύσεων και με μέτρα που συμβάλλουν στην αύξηση της παραγωγικότητας του τομέα. 
    • Στο δεύτερο στρατηγικό στόχο δηλ. ’’της βιώσιμης και ολοκληρωμένης ανάπτυξης της υπαίθρου για να αυξηθεί η ανταγωνιστικότητα και η ελκυστικότητα της, και να αποκατασταθεί  η κοινωνική και οικονομική λειτουργία’’ συμβάλλει με μέτρα αξιοποίησης των φυσικών πόρων, με μέτρα που βελτιώνουν την ελκυστικότητα της υπαίθρου και με μέτρα που βελτιώνουν την υποδομή και τις βασικές υπηρεσίες στην ύπαιθρο. 
    • Στον τρίτο στρατηγικό στόχο που είναι ‘’η διατήρηση και βελτίωση του περιβάλλοντος και των φυσικών πόρων της υπαίθρου’’ συμβάλλει με τα προτεινόμενα μέτρα της Διαχείρισης των υδατικών και εδαφικών πόρων και με τα μέτρα της Προστασίας του Περιβάλλοντος και της Δασοκομίας.

    Ειδικοί στόχοι στον άξονα προτεραιότητας είναι οι ακόλουθοι:

    • Η βελτίωση της διαχείρισης των φυσικών ανανεώσιμων πόρων που συμβάλλει στην προστασία και αειφόρο αξιοποίηση τους. Πρόκειται για τους διαθέσιμους υδατικούς, εδαφικούς και δασικούς πόρους συμπεριλαμβανομένων των βοσκοτόπων.  Η βελτίωση στη διαχείριση των παραπάνω πόρων θα συμβάλλει άμεσα στην πιο αποτελεσματική χρησιμοποίηση τους και στην προστασία του περιβάλλοντος. 
    • Η βελτίωση της αποτελεσματικότητας γεωργικών εκμεταλλεύσεων φυτικής παραγωγής.  Πρόκειται για στήριξη της προσαρμογής εκμεταλλεύσεων στις ανταγωνιστικές συνθήκες της αγοράς και στην υιοθέτηση ορθών γεωργικών πρακτικών περιορισμένων περιβαλλοντικών επιπτώσεων, καθώς και στην ανασύσταση του γεωργικού παραγωγικού δυναμικού που έχει πληγεί από φυσικές καταστροφές και στην εφαρμογή κατάλληλων προληπτικών μέσων. 
    • Η στήριξη της παραγωγής και εμπορίας ποιοτικών προϊόντων και έμμεσα η βελτίωση της λειτουργίας της αγοράς και η προστασία του καταναλωτή.
    • Η βελτίωση των συνθηκών διαβίωσης και των συνθηκών άσκησης των οικονομικών δραστηριοτήτων, η ανάδειξη της πολιτιστικής κληρονομιάς και η άμεση προστασία του περιβάλλοντος. 
    • Η ενίσχυση των υποδομών παράκτιας αλιείας.

    Όπου κρίνεται απαραίτητο δράσεις του άξονα αυτού μπορούν να χρηματοδοτηθούν από τον Αναπτυξιακό Νόμο.

    Οι δράσεις που αφορούν στη διαχείριση των υδατικών πόρων θα είναι σύμφωνες με τις απαιτήσεις της οδηγίας 60/2000 της 23/10/2000 για τη θέσπιση πλαισίου κοινοτικής δράσης στον τομέα της πολιτικής των υδάτων.

    Με βάση τη μέχρι σήμερα εξείδικευση και υλοποίηση των δράσεων στα πλαίσια του Προγράμματος, αλλά και τον προγραμματισμό ένταξης δράσεων, καθώς και των αποτελεσμάτων της ενδιάμεσης έκθεσης αξιολόγησης στο τέλος του 2003, εκτιμάται ότι είναι δυνατόν να επιτευχθούν τα ακόλουθα αποτελέσματα και επιπτώσεις, που οριστικοποιούνται στο συμπλήρωμα προγραμματισμού. 


     


     

    ΑΞΟΝΑΣ 4ΑΓΡΟΤΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗΕΚΡΟΕΣΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑΕΠΙΠΤΩΣΕΙΣ
    ΜΕΤΡΑ

    4.1 Επενδύσεις στις γεωργικές εκμεταλλεύσεις κύριας παραγωγικής κατεύθυνσης φυτικής παραγωγής.

    4.2    Εγγειοβελτιωτικά έργα -Διαχείριση υδατικών πόρων της γεωργίας

    4.3    Δράσεις στήριξης για την αγροτική οικονομία και τον αγροτικό πληθυσμό

    4.4    Ανάπτυξη και βελτίωση της υποδομής που σχετίζεται με την ανάπτυξη της γεωργίας.

    4.5    Προστασία περιβάλλοντος σε συνδυασμό με την γεωργία, τη δασοκομία, τη διατήρηση του τοπίου, καθώς και τη βελτίωση των συνθηκών διαβίωσης των ζώων.

    4.6    Δασοκομία

    4.7    Ενίσχυση υποδομών παράκτιας αλιείας

  • Αναδιοργάνωση  1990 εκμεταλλεύσεων φυτικής παραγωγής.
  • Εγγειοβελτιωτικά έργα σε 600.000 στρέμματα
  • Μετεγκατάσταση 140 οχλουσών κτηνοτροφικών μονάδων.
  • Παρεμβάσεις προστασίας και αειφορικής διαχείρισης σε δάση για 2.000.000 στρ.
  • Δημιουργία -βελτίωση 5 εργαστηρίων
  • Αναβάθμιση του 1,6% των γεωργικών εκμεταλλεύσεων
  • Βελτίωση συνθηκών διαβίωσης και υγιεινής για το 3,2% του ζωικού κεφαλαίου
  • Βελτίωση συνθηκών άρδευσης για το 36% των αρδευόμενων εκτάσεων της περιφέρειας.
  • Δημιουργία 2.595 ανθρωποετών απασχόλησης κατά την περίοδο υλοποίησης.
  • Δημιουργία 970 μονίμων θέσεων απασχόλησης μετά από την υλοποίηση.
  • Αύξηση του ετήσιου Γεωργικού Εισοδήματος κατά 11.740 € ανά επιδοτούμενη εκμετάλλευση

  •  

     

    Κορυφή



    5.    ΜΕΙΩΣΗ ΤΗΣ ΑΝΕΡΓΙΑΣ ΚΑΙ ΠΑΡΟΧΗ ΙΣΩΝ ΕΥΚΑΙΡΙΩΝ ΣΤΗ ΓΝΩΣΗ ΚΑΙ ΤΙΣ ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ

    Ο συγκεκριμένος Αξονας Προτεραιότητας λειτουργεί ως μέσο εξασφάλισης κοινωνικής ισορροπίας, αλλά και διοχέτευσης εκπαιδευμένου και κατάλληλου δυναμικού στην αγορά εργασίας.  Αφορά ενέργειες που συμβάλλουν στη μείωση των ήδη αυξημένων ποσοστών ανεργίας, η οποία πλήττει ιδιαίτερα τις γυναίκες και τους νέους, στην ενσωμάτωση, μέσω της εργασίας, των μεταναστών και αποκλεισμένων κοινωνικών ομάδων, στην ενίσχυση του εισοδήματος των νοικοκυριών και, κατά συνέπεια, της τοπικής οικονομίας.  Ταυτόχρονα δρομολογείται, μέσω της κατάρτισης και εκπαίδευσης, η σύνδεση της ζήτησης με την προσφορά εργασίας, ο προσανατολισμός και η εκπαίδευση του εργατικού δυναμικού σε ειδικεύσεις και δεξιότητες υψηλής ζήτησης, με στόχο την εξάλειψη του παράδοξου φαινόμενου όπου υψηλά ποσοστά ανεργίας παρατηρούνται παράλληλα με  έλλειψη ειδικευμένου προσωπικού στην περιφέρεια.  Η προσαρμογή των δυνατοτήτων του ανθρώπινου δυναμικού της Περιφέρειας στις ανάγκες της αγοράς εργασίας αναμένεται να οδηγήσει στην επιτάχυνση της δημιουργίας νέων θέσεων απασχόλησης σε όλους τους παραγωγικούς τομείς.

    Ειδικοί στόχοι στον άξονα προτεραιότητας είναι οι ακόλουθοι:

    • Ανάπτυξη Κοινωνικών Υπηρεσιών Υποστήριξης: βελτίωση και λειτουργία δομών παροχής κοινωνικών υπηρεσιών σε ομάδες πληθυσμού που χρήζουν ιδιαίτερης υποστήριξης, ώστε να δημιουργηθούν ευκαιρίες ισότιμης ένταξης τους στην αγορά εργασίας.
    • Ανάπτυξη Ανθρώπινων Πόρων: υποστήριξη των δράσεων του ΠΕΠ με καταρτίσεις και δράσεις προώθησης στην απασχόληση στους τομείς της καινοτομίας - έρευνας - τεχνολογίας, του τουρισμού-πολιτισμού και της προστασίας του περιβάλλοντος.
    • Τοπικές Πρωτοβουλίες Απασχόλησης: ενίσχυση τοπικών πρωτοβουλιών, για δημιουργία ή διατήρηση απασχόλησης είτε μέσω Δημοτικών Επιχειρήσεων είτε μέσω της αυταπασχόλησης, κατά τα πρότυπα των Τοπικών Συμφώνων Απασχόλησης, και ενίσχυση τοπικών δράσεων για ειδικές κατηγορίες ατόμων.

    Με βάση τη μέχρι σήμερα εξείδικευση και υλοποίηση των δράσεων στα πλαίσια του Προγράμματος, αλλά και τον προγραμματισμό ένταξης δράσεων, καθώς και των αποτελεσμάτων της ενδιάμεσης έκθεσης αξιολόγησης στο τέλος του 2003, εκτιμάται ότι είναι δυνατόν να επιτευχθούν τα ακόλουθα αποτελέσματα και επιπτώσεις, που οριστικοποιούνται στο συμπλήρωμα προγραμματισμού. 



     

    ΑΞΟΝΑΣ 5ΜΕΙΩΣΗ ΤΗΣ ΑΝΕΡΓΙΑΣ ΚΑΙ ΠΑΡΟΧΗ ΙΣΩΝ ΕΥΚΑΙΡΙΩΝ ΣΤΗ ΓΝΩΣΗ ΚΑΙ ΣΤΙΣ ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣΕΚΡΟΕΣΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑΕΠΙΠΤΩΣΕΙΣ
    ΜΕΤΡΑ

    5.1    Ανάπτυξη Κοινωνικών Υπηρεσιών Υποστήριξης

    5.2    Ανάπτυξη ανθρώπινων πόρων

    5.3    Τοπικές πρωτοβουλίες απασχόλησης

  • Υλοποίηση 323 Προγραμμάτων κατάρτισης ανέργων και εργαζομένων
  • Ενίσχυση λειτουργίας 195 κέντρων παροχής κοινωνικών υπηρεσιών
  • 21 ολοκληρωμένα προγράμματα στο πλαίσιο των Τοπικών Πρωτοβουλιών Απασχόλησης
  • Κατάρτιση 5.000 ανέργων (ή 5% περίπου του πληθυσμού αναφοράς)
  • Δημιουργία 3.200 ανθρωποετών απασχόλησης κατά την περίοδο υλοποίησης
  • Δημιουργία/ διασφάλιση 1.750 μόνιμων θέσεων απασχόλησης

  •  

     

    Κορυφή



    6.    ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΟΡΕΙΝΟΥ ΧΩΡΟΥ, ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ ΖΩΝΩΝ & ΜΕΙΟΝΕΚΤΙΚΩΝ / ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΚΩΝ ΠΕΡΙΟΧΩΝ
     

    Βασικός στόχος του άξονα είναι η μείωση της απομόνωσης του ορεινού χώρου, η μείωση των ενδοπεριφερειακών ανισοτήτων και η στήριξη της ανάπτυξης στις λιγότερο ανεπτυγμένες αγροτικές περιοχές της Περιφέρειας, η ανάδειξη και αξιοποίηση των τοπικών πλεονεκτημάτων των περιοχών αυτών και η δημιουργία βιώσιμων συνθηκών για τους τοπικούς πληθυσμούς.

    Στο πλαίσιο του Άξονα ιδιαίτερη έμφαση δίνεται σε ολοκληρωμένες παρεμβάσεις ορεινών / απομονωμένων περιοχών.  Οι πόροι που θα διατεθούν για αυτά τα προγράμματα ανέρχονται το λιγότερο σε 4,6% της συνολικής δημόσιας δαπάνης του προγράμματος και προέρχονται από πόρους και των τριών Ταμείων (ΕΓΤΠΕ, ΕΤΠΑ,ΕΚΤ).  Πιο συγκεκριμένα στο ποσοστό αυτό περιλαμβάνεται το σύνολο των δεσμεύσεων  των Μέτρων 6.1, 6.2, 6.3, 6.4, 6.5, 6.6, 6.7, 6.8 και 6.11 και τμήμα των δεσμεύσεων των Μέτρων 6.9, 6.10 και 6.11. Τμήμα των δεσμεύσεων των Μέτρων 6.9,  6.10 και 6.11 θα διατεθούν για δράσεις του ΕΤΠΑ και του ΕΚΤ που θα αφορούν στα ολοκληρωμένα προγράμματα του Υπουργείου Γεωργίας στην Περιφέρεια Κ. Μακεδονίας.

    Οι ολοκληρωμένες παρεμβάσεις θα αφορούν ορεινές / απομονωμένες περιοχές οι οποίες θα προσδιοριστούν με κριτήρια που θα καθοριστούν από την Επιτροπή Παρακολούθησης του ΠΕΠ Κ. Μακεδονίας.

    Ο τρόπος εφαρμογής των ολοκληρωμένων προγραμμάτων θα καθοριστεί στο πλαίσιο των γενικών αρχών του μοντέλου που θα χρησιμοποιηθεί από το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων και θα συμφωνηθεί με την Περιφέρεια Κ. Μακεδονίας.

    Ειδικοί στόχοι του άξονα προτεραιότητας είναι οι ακόλουθοι:

    • Η βελτίωση της ανταγωνιστικότητας στις γεωργικές εκμεταλλεύσεις και στις επιχειρήσεις μεταποίησης και εμπορίας γεωργικών και δασοκομικών προϊόντων.
    • Η προώθηση οικονομικών δραστηριοτήτων συμπληρωματικών στη γεωργία: διαφοροποίηση γεωργικής δραστηριότητας, ανάπτυξη ήπιων μορφών τουρισμού, στήριξη βιοτεχνίας και οικοτεχνίας μικρής κλίμακας κ.ά.
    • Η στήριξη της αγροτικής οικονομίας  και του αγροτικού πληθυσμού, η βελτίωση των υποδομών που σχετίζονται με την ανάπτυξη της γεωργίας, η ορθολογική διαχείριση και προστασία των φυσικών πόρων και η αξιοποίηση και ανάδειξη της αγροτικής κληρονομιάς.
    • Δράσεις ανάπτυξης των ορεινών και μειονεκτικών περιοχών με έμφαση στη συγκρότηση ορεινών κέντρων ανάπτυξης: υποδομές για βασικές κοινωνικές υπηρεσίες, ύδρευση-αποχέτευση και οδοποιία.
    • Η βελτίωση της δυνατότητας πρόσβασης στα ορεινά κέντρα.

    Με βάση τη μέχρι σήμερα εξείδικευση και υλοποίηση των δράσεων στα πλαίσια του Προγράμματος, αλλά και τον προγραμματισμό ένταξης δράσεων, καθώς και των αποτελεσμάτων της ενδιάμεσης έκθεσης αξιολόγησης στο τέλος του 2003, εκτιμάται ότι είναι δυνατόν να επιτευχθούν τα ακόλουθα αποτελέσματα και επιπτώσεις, που οριστικοποιούνται στο συμπλήρωμα προγραμματισμού. 


     


     

    ΑΞΟΝΑΣ 6ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΟΥ ΟΡΕΙΝΟΥ ΧΩΡΟΥ, ΤΩΝ ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ ΖΩΝΩΝ κ.λπ.ΕΚΡΟΕΣΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑΕΠΙΠΤΩΣΕΙΣ

    ΜΕΤΡΑ

    6.1    Βελτίωση ανταγωνιστικότητας των γεωργικών εκμεταλλεύσεων

    6.2    Επενδύσεις για τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας των επιχειρήσεων πρώτης μεταποίησης και εμπορίας γεωργικών προϊόντων.

    6.3    Επενδύσεις για τη βελτίωση και τον εξορθολογισμό υλοτόμησης, μεταποίησης και εμπορίας των δασοκομικών προϊόντων.

    6.4    Εγγειοβελτιωτικά έργα -Διαχείριση υδατικών πόρων της γεωργίας

    6.5    Δράσεις στήριξης για την αγροτική οικονομία και τον αγροτικό πληθυσμό

    6.6    Ανακαίνιση και ανάπτυξη χωριών, προστασία και διατήρηση της αγροτικής κληρονομιάς.

    6.7    Ενίσχυση της επιχειρηματικότητας σε αγροτικές περιοχές

    6.8    Ανάπτυξη και βελτίωση της υποδομής που σχετίζεται με την ανάπτυξη της γεωργίας.

    6.9    Δράσεις ανάπτυξης του ορεινού χώρου με έμφαση στη συγκρότηση ορεινών κέντρων ανάπτυξης (ΕΤΠΑ)

    6.10Βελτίωση της δυνατότητας πρόσβασης στα ορεινά κέντρα (ΕΤΠΑ)

    6.11Ειδικές δράσεις αγροτικής ανάπτυξης (ΕΚΤ)

  • Έργα ανάπλασης σε 9 οικισμούς
  • 245 Επενδυτικά σχέδια (ΕΣ), ως εξής:
    • Καθετοποίηση 80 εκμεταλλεύσεων (6.1)
    • 20 ΕΣ πρώτης μεταποίησης και εμπορίας (6.2)
    • 50 δασοκομικά ΕΣ (6.3)
    • 50 ΕΣ στον τομέα του τουρισμού (6.7)
    • 30 ΕΣ στον τομέα βιοτεχνίας-χειροτεχνίας (6.7)
    • 15 ΕΣ διαφοροποίησης της γεωργικής παραγωγής (6.7)
  • 5 παρεμβάσεις σε οικολογικά ευαίσθητες περιοχές
  • Αύξηση κλινών τουριστικών καταλυμάτων κατά 13,3%
  • Βελτίωση ή δημιουργία 3.750 τόνων/έτος ονομαστική μεταποιητική δυναμικότητα
  • Δημιουργία 547 αθρωποετών απασχόλησης κατά την περίοδο υλοποίησης
  • Αύξηση του Γεωργικού Εισοδήματος κατά 60% στις επιδοτούμενες εκμεταλλεύσεις
  • Δημιουργία 182 μονίμων θέσεων απασχόλησης μετά από την υλοποίηση.
  • Άμεση ωφέλεια για το 30% του πληθυσμού αναφοράς από τα δημόσια έργα υποδομής

  •  

     

    Κορυφή



    7.    ΤΕΧΝΙΚΗ ΒΟΗΘΕΙΑ - ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑ ΝΕΑΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗΣ ΠΕΡΙΟΔΟΥ

    Οι ενέργειες του άξονα αυτού έχουν στόχο την υποστήριξη της ομαλής υλοποίησης των δράσεων του προγράμματος, των αξόνων προτεραιότητας, των μέτρων και των δράσεων που περιλαμβάνονται εντός αυτών, την προώθηση δράσεων για την έγκαιρη προετοιμασία και εξειδίκευση έργων και ενεργειών που θα περιληφθούν στα προγράμματα της Δ’ Προγραμματικής Περιόδου, καθώς και την κατάλληλη προετοιμασία των φορέων που θα υλοποιήσουν τα έργα.

    Οι ενέργειες αυτές αφορούν κυρίως στον προγραμματισμό και το σχεδιασμό, στην προετοιμασία, στην αξιολόγηση, στην παρακολούθηση, στην εφαρμογή και τον έλεγχο του προγράμματος.

    Οι ενέργειες εφαρμογής συνίστανται ιδίως στην προμήθεια αγαθών και λήψη υπηρεσιών, στην ανάληψη λειτουργικών δαπανών και κάθε άλλης απαραίτητης δαπάνης που θα απαιτηθεί για την αποτελεσματική υλοποίηση του προγράμματος.

    Η Τεχνική Βοήθεια δύναται να υποστηρίξει την ενδεχόμενη λειτουργία εξειδικευμένου μηχανισμού υποβοήθησης των δράσεων ιδιωτών.

    Κορυφή



    ΔΙΑΓΡΑΜΜΑ: ΑΞΟΝΕΣ ΠΡΟΤΕΡΑΙΟΤΗΤΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ

    Κορυφή

      Αρχική Σελίδα
      Χρήσιμες Διευθύνσεις
      Ανακοινώσεις
      Δελτία τύπου
      Συχνές ερωτήσεις
      Help Desk
      Επικοινωνήστε μαζί μας
    Αναζήτηση

    Εθνικό Στρατηγικό Πλαίσιο Αναφοράς (ΕΣΠΑ)
    INTERREG
    Ηλεκτρονική υποβολή δελτίων
    Help Desk
    Ποιες ευκαιρίες μου δίνονται
    grflag
    Ελληνική Δημοκρατία
    Οι δράσεις του Περιφερειακού Επιχειρησιακού Προγράμματος Κεντρικής Μακεδονίας συγχρηματοδοτούνται από εθνικούς πόρους και από τα Διαρθρωτικά Ταμεία της ΕΕ: Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης, Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο και Ευρωπαϊκό Γεωργικό Ταμείο Προσανατολισμού και Εγγυήσεων
       
    Ευρωπαϊκή Ένωση
    Ευρωπαϊκή Επιτροπή
    euflag
     
     
    108992 χρήστες σε   5484503 επισκέψεις έχουν ζητήσει 615483 σελίδες